دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره بیماری و واکسن آنفلوآنزا

بیماری آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی است که با علائمی مانند سردرد، تب و ضعف و بی حالی بروز می کند. عامل ایجاد این بیماری، یکی از ویروس های سه گروه A یا B یا C است. این ویروس ها می توانند خفیف ترین نوع بیماری مانند یک سردرد ساده تا عفونت تنفسی شدیدی را در انسان ایجاد کنند. البته خبر خوب این است که واکسن آنفلوآنزا مدت هاست که در دسترس ما انسان ها قرار گرفته است. ما امروز در سالم شو قصد داریم درباره دلیل اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا در سال ۲۰۲۰ با شما صحبت کنیم.
با توجه به این که واکسن این بیماری مدت هاست کشف شده، چند سالی است که پزشکان و متخصصان به افراد توصیه می کنند تا پیش از رسیدن فصول سرد، با تزریق این واکسن از ابتلای به این بیماری و یا حتی المقدور ابتلا به نوع شدید این بیماری پیشگیری کنند. ایمنی ایجاد شده توسط واکسن آنفلوآنزا یک ایمنی دائمی نیست. بنابراین برای ایجاد ایمنی پایدار در برابر این ویروس، در فواصلی حدودا یک ساله نیاز به تزریق مجدد این واکسن وجود دارد.

چرا تزریق واکسن آنفلوآنزا در سال جاری از همیشه اهمیت بیشتری دارد؟

یکی از نگرانی های جامعه پزشکی جهانی مصادف شدن پاندمی یا دنیاگیری بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونا با فصل پاییز است. زیرا فصل پاییز به طور معمول زمان همه گیری بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است. از قضا ویروس این دو بیماری تنفسی برای ابتلای انسان از الگوی مشابهی با ویروس کرونا پیروی می کنند.
اگرچه استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی می توانند روش های پیشگیری مناسبی برای عدم ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشند (همان طور که سد محکمی در برابر ابتلا به ویروس کرونا نیز هستند و احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تا حد زیادی کاهش می دهند) اما ابتلای همزمان افراد به کووید ۱۹ و آنفلوآنزا احتمال دیگری است که با از راه رسیدن فصل پاییز به نگرانی جامعه پزشکی می افزاید. در صورت ابتلای همزمان افراد به کرونا و آنفلوآنزا روند بیماری قطعا بسیار مخاطره آمیز خواهد بود. زیرا سیستم ایمنی بدن بجای درگیری با یک ویروس، همزمان با دو ویروس و پیامدهای ناشی از آنها درگیر خواهد شد. اما راه چاره چیست؟

چه کار کنیم تا همزمان به بیماری آنفلوآنزا و کرونا مبتلا نشویم؟

یکی از راه های مؤثر پیشگیری از این اتفاق از نظر پزشکان، تزریق واکسن آنفلوآنزا است. اگرچه آنها رعایت همزمان فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را نیز به افراد توصیه می کنند، ولی توصیه اصلی، سفارش به تزریق واکسن آنفولانزا پیش از فرارسیدن فصل سرماست. زیرا دوره پیک این بیماری غالبا در فصل سرما است.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا چه زمانی است؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده توصیه می کند این واکسن را از ماه سپتامبر (شهریور و مهر) تا ماه اکتبر (مهر و آبان) تزریق شود. این واکسن برای ایجاد اثر محافظتی کامل و تولید آنتی بادی در بدن نیاز به گذشت زمان دارد ولی بهتر است تا زمانی که امکان ابتلا به ویروس همچنان وجود دارد نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام شود.
همه چیز درباره بیماری و واکسن آنفلوآنزا

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای چه کسانی ضرورت بیشتری دارد؟

تزریق واکسن آنفولانزا از سن شش ماهگی به بعد می تواند انجام شود ولی دریافت این واکسن به گروه های خاصی بیشتر توصیه می شود. این گروه ها عبارتند از:
  • زنان باردار
  • افرادی که در مراکز درمانی کار می کنند یا به نحوی بیشتر از سایرین در معرض بیماری قرار دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای از جمله آسم، سرطان ها، بیماری های ریوی، بیماری کبدی یا کلیوی، دیابت، بیماری های قلب و عروق و…
از آن جایی که در فصول سرد سال و با حضور در فضاهای سربسته، احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آنفلوآنزا و کرونا افزایش پیدا می کند، متخصصین توصیه می کنند در سال جاری حتی المقدور نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام شود. پس به صورت خاص اگر از بیماری زمینه ای خاصی رنج می برید، با مشورت با پزشک معالج خود، نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا در زمان مناسب اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.