دسته‌بندی نشده

خواص کینوا برای لاغری و سلامتی

حتما تا به حال نام کینوا به عنوان یک ماده مغذی ارزشمند به گوشتان خورده است. کینوا در ظاهر دانه ای شبیه به غلات است در حالی که از خانواده گیاهان تاج خروسی و نوعی سبزی محسوب می شود. از خواص این گیاه لذیذ و پر خاصیت که تا حد زیادی توانسته جایگزین گندم در رژیم غذایی بسیاری از افراد شود، تاکنون زیاد نوشته شده است. ما در سالم شو امروز می خواهیم با شما به نحوی مفصل تر درباره فواید و خواص کینوا صحبت کنیم.

سیرکننده بودن کینوا

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بد نیست بدانید یکی از خواص کینوا که سبب می شود بتوانید آن را جایگزین برنج در برنامه غذایی خود کنید، ویژگی سیرکنندگی آن است. اگر گیاه خوار هستید، می توانید کینوا را با آب سبزیجات و ادویه های مورد علاقه تان بپزید و اگر گیاهخوار نیستید، با اضافه کردن آب مرغ و گوشت می توانید کینوا را طعم دار درست کنید.

ویژگی اصلی دانه ها و سبزیجات، داشتن مقادیر بسیار بالای فیبر است که هضم آن ها را زمان بر می کند. کینوا که نوعی کربوهیدرات پیچیده محسوب می شود، ضمن داشتن ارزش تغذیه ای بالا، دیرهضم است و در ضمن خوردن آن باعث می شود زودتر سیر شوید و دست از غذا خوردن بکشید.

کینوا منبع غنی فیبر است

نسبت فیبر در کینوا نسبت به دیگر دانه های غلات بسیار بالاتر است. این یکی از مهم ترین خواص کینوا است که هضم غذا را آسان تر می کند و حرکات روده را تسهیل می کند. ضمن آن که به دلیل نداشتن کلسترول، سبب می شود کلسترول بد خون مورد استفاده قرار بگیرد و از این جهت در روند سلامتی نیز بسیار مفید است.

خواص کینوا

کینوا و پیشگیری از سردردهای میگرنی

یکی از جالب ترین خواص کینوا منیزیم موجود در دانه های آن است. منیزیم می تواند از کاهش التهاب عروق خونی و در نتیجه رخ دادن حمله های میگرنی پیشگیری کند. ضمن آن که با دارا بودن میزان قابل توجهی ویتامین B2 به تقویت سیستم عصبی نیز کمک خواهد کرد.

تنظیم فشار خون و حفظ سلامت قلب

یکی از مهم ترین خواص کینوا که بر ارزش این ماده غذایی می افزاید، مقادیر قابل توجهی پتاسیم است. پتاسیم همان ماده ای است که باعث می شود فشار خون کاهش یابد و از این طریق به کاهش احتمال سکته های مغزی کمک می کند. آلفا لینولنیک اسید(ALA) ماده ارزشمند دیگر موجود در دانه های کینوا است که در سلامت قلب بسیار مؤثر است.

خواص کینوا برای لاغری

کینوا گلوتن ندارد

خبر خوب دیگر مربوط به مبتلایان به بیماری سلیاک است. این افراد در اثر یک اختلال مادرزادی توانایی دریافت و هضم گلوتن را ندارند و خوشبحتانه کینوا می تواند انتخاب مناسبی برای آنها باشد زیرا فاقد گلوتن است. مبتلایان به سلیاک می توانند با استفاده از کینوا غذاهای مناسب سلیاک را تهیه و مصرف کنند.

روش های مصرف کینوا

اگر شما هم تصمیم به مصرف این ماده غذایی مفید گرفته اید، خوب است بدانید که کینوا را می توان به اشکال مختلف پخت و مصرف کرد. شما چه جزو افراد گیاهخوار باشید و چه نباشید، می توانید از این گیاه مغذی در رژیم غذایی تان استفاده کنید. ضمن آن که اگر در پی کاهش وزن هستید شاید برایتان جالب باشد که خواص کینوا برای لاغری جزو مهم ترین ویژگی های آن است. همان طور که ذکر شد، شما می توانید از این گیاه سرشار از فیبر و پروتئین در رژیم غذایی لاغری خود بهره ببرید.

از جمله غذاهای قابل تهیه با کینوا می توان از سالاد، خوراک گوشت، فرنی و یا به صورت مخلوط در عسل اشاره کرد. شما حتی می توانید با آرد کینوا نان بپزید و با دارچین آن را معطر کنید و میل کنید.
آیا شما روش پخت متفاوت و یا جدیدی برای کینوا سراغ دارید؟ اگر این طور است در قسمت نظرات این روش ها را با ما نیز در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.