دسته‌بندی نشده

آیا خارش گلو می‌تواند از علائم بیماری کرونا باشد؟

مدت زمان زیادی از بروز و شیوع بیماری کووید‌۱۹ که بر اثر ویروس کرونا ایجاد شده است، نمی‌گذرد. بیماری جدیدی که در اثر جهش در خانواده کرونا ویروس‌ها –که عاملان اصلی نوعی سرماخوردگی، سارس و مرس نیز هستند – بوجود آمده است. شیوع و دنیاگیری بیماری کووید۱۹ که برخلاف بیماری آنفلوآنزا هنوز واکسنی برای آن کشف نشده است، سبب شده تا زندگی عادی مردم جهان از کار، ورزش و فعالیت های فرهنگی گرفته تا وضعیت کلان اقتصادی و سیاسی کشورهایشان تحت تاثیر قرار بگیرد و مردم را بطور غیرمعمولی دچار اضطراب و نگرانی کند. یکی از عواملی که امروزه به نگرانی مردم دامن می‌زند، برخی علائم و نشانه های مشابه با بیماری کروناست. خارش گلو و کرونا! اما به راستی خارش گلو از علائم بیماری کروناست یا یک آلرژی فصلی ساده؟ برای دریافتن پاسخ این سوال با سالم شو همراه باشید.

آیا خارش گلو از علائم بیماری کروناست؟

بیماری کووید۱۹ توسط ویروسی از خانواده کروناویروس ها ایجاد می‌شود که به‌طور معمول مجاری تنفسی را درگیر می‌سازد. البته اختلالات دیگری چون اسهال و استفراغ، تب و بدن درد نیز می‌توانند از علائم این بیماری باشند. اما آنچه که آغاز زمان شیوع کووید۱۹ بعنوان علامت اصلی این بیماری توسط متخصصین معرفی شده است سرفه خشک و درگیری ریه هاست. خشکی گلو و خارش گلو نیز از علائم گزارش شده این بیماری است. ولی به دلیل تعداد کمتر گزارش آن در مقایسه با دیگر علائم، علامت اصلی این بیماری قلمداد نمی‌شود.

علائم اصلی و اثبات شده بیماری کووید۱۹ را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

علائم کرونا یا کووید19

علائم آلرژی فصلی با علائم بیماری کرونا چه تفاوت‌هایی دارند؟

همان‌طور که می‌دانیم آلرژی فصلی نوعی حساسیت است که بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی محرک های خارجی بوجود می‌آید. این عارضه که غالبا در فصول گرم سال ایجاد می‌شود، می‌تواند بر اثر عواملی چون گرده افشانی گیاهان، استشمام برخی بوها و اسانس‌ها، گزش و نیش برخی حشرات، مواد ضدعفونی کننده موجود در آب استخرها و… ایجاد شود.

خارش گلو به همراه خستگی و بی‌حالی از علائم اصلی آلرژی‌های فصلی هستند که با علائم بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونا بسیار متفاوتند. افراد هنگام مواجهه با ویروس کرونا ممکن است علائمی چون تب، خستگی مفرط، بدن درد، سرفه خشک و تنگی نفس و در مواردی نادر، اسهال، استفراغ و اختلالات گوارشی دیگری را نشان دهند. به وضوح می‌توان بین این علائم و علائم بسیار خفیف آلرژی فصلی از جمله عطسه، سرفه، خارش گلو و بی‌حالی تمایز قائل شد.

آیا خارش گلو نشانه کروناست

آلرژی فصلی چگونه کنترل و درمان می‌شود؟

در صورتی که با علائمی مانند خشکی و خارش گلو، آبریزش چشم و بینی مواجه شدید، بویژه اگر این علائم صبح ها و پس از بیدار شدن از خواب به سراغتان می‌آید و علائمی مانند سرفه خشک، بدن درد یا تب ندارید، به احتمال زیاد مشکل شما آلرژی فصلی است. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک و دریافت نسخه تجویز شده، نسبت به درمان آلرژی فصلی اقدام کنید.

انواع مختلف آلرژی به‌ویژه آلرژی فصلی به‌طور معمول توسط آنتی‌هیستامین‌ها قابل کنترل هستند. ولی در صورت داشتن سایر علائم که شما را به ابتلا به بیماری کووید۱۹ مشکوک می‌کند، می‌بایست ابتدا با شماره تلفن ۴۰۳۰ تماس بگیرید.

کارشناسان سلامت مستقر در این سامانه، از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مأموریت دارند تا به کلیه سوالات شما در خصوص احتمال ابتلا به بیماری کرونا پاسخ دهند. در صورتی که کارشناسان این سازمان به شما توصیه کردند، حتما برای معاینه توسط پزشک معالج به مراکز ویژه مراجعه نمایید.

خارش گلو علائم کرونا

علائمی مانند خارش گلو را جدی بگیرید ولی از آن نترسید

در شرایطی که پاندمی بیماری کووید۱۹ در سطح جهانی تبدیل به دغدغه اصلی زندگی مردم شده است، ترس و نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا موضوعی طبیعی است. در چنین شرایطی حفظ خونسردی و آرامش در کنار عملکردی منطقی می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی ما را در طول مدت زمان شیوع بیماری به حداقل برساند.

بنابر این در صورتی که خود یا اطرافیانتان دچار عارضه ای مانند خشکی گلو، خارش گلو، سرفه یا خستگی شدید که از عامل پدید آورنده آن اطمینان نداشتید، ضمن حفظ خونسردی و پرهیز از شتابزدگی ابتدا ازطریق تلفن و شبکه های اجتماعی کسب اطلاعات کنید؛ و در صورت توصیه متخصصین وزارت بهداشت، به مراکز درمانی مراجعه حضوری داشته باشید. زیرا مراجعه حضوری خودسرانه به مراکز درمانی ویژه بیماری کرونا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری را برای شما و هر یک از همراهانتان به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.